Wat is een krimpgemeente?
Algemeen
Krimpgemeentes zijn regio's die kampen met bevolkingsdaling. Of die daar in de toekomst mee te maken krijgen.
U wordt eenmalig gevraagd een aantal keuzes te maken. Dit doet u binnen uw bestaande profiel. U schrijft zich niet opnieuw in.
Krimpgemeentes zijn regio's die kampen met bevolkingsdaling. Of die daar in de toekomst mee te maken krijgen.
Tijdens het doorlopen van het urgentiereglement en het aanvraagformulier heeft u criteria genoemd op basis waarvan geen urgentie kan worden verleend. U kunt het complete urgentiereglement hier downloaden.
U kunt urgentie aanvragen op medische gronden. Hierbij dient u in ieder geval het advies van de gemeente en het medisch rapport toe te voegen.
Nee, als uw urgentie wordt afgewezen ontvangt u geen geld terug.
Nee, u krijgt geen geld terug.
Ja, u kunt bezwaar aantekenen bij team Verhuur. U kunt uw bezwaar mailen naar wonen@centrada.nl of sturen naar Postbus 120, 8200AC LELYSTAD
Ja, u kunt bezwaar aantekenen bij de Geschillencommissie. U kunt uw bezwaar mailen naar wonen@centrada.nl of sturen naar Postbus 120, 8200AC LELYSTAD
Als u aan de urgentievoorwaarden voldoet dan kunt u urgentie aanvragen. U moet wel 18 jaar of ouder zijn.
In principe niet. Wanneer er sprake is van een zeer uitzonderlijke en schrijnende situatie adviseren wij contact op te nemen met Centrada, zodat wij met u kunnen bespreken wat de mogelijkheden zijn.
Dit kan een reden tot urgentie zijn. U leest in het aanvraagformulier voor urgentie welke gegevens u hiervoor moet aanleveren.
Ja, dat kan maar dan reageert u op basis van uw inschrijfduur. Met andere woorden: de urgentie is dan niet van toepassing en u wordt niet automatisch de eerste kandidaat voor de woning. Indien u op basis van uw inschrijfduur een woning krijgt aangeboden en u weigert de woning, dan komt uw urgentie wel te vervallen. Dit geldt ook wanneer u een aangeboden lotingwoning weigert.
U mag een aangeboden woningen weigeren, maar dan vervalt wel de urgentie.
Wanneer u urgentie toegewezen krijgt, dan ontvangt u gemiddeld binnen drie maanden een woningaanbieding van ons. Wij wijzen zoveel als mogelijk toe op volgorde van de toekenningsdatum van de urgentie, maar wij zijn hierbij afhankelijk van het vrijkomende woningaanbod. Voor bepaalde (schaarse) woningtype, bijvoorbeeld een aangepaste woning met badkamer en slaapkamer op de begane grond, kan het mogelijk langer duren voordat een woning vrijkomt. Mocht de termijn van drie maanden verstrijken en is het de verwachting dat niet binnen afzienbare tijd een passende woning beschikbaar komt, dan nemen wij contact met u op - en indien nodig de gemeente Lelystad - om afspraken te maken over het kunnen aanbieden van een passende woning.
De aanvraag wordt beoordeeld door de urgentiecommissie. De urgentiecommissie bestaat uit drie leden. De urgentiecommissie besluit uiterlijk binnen vier weken na indiening of u wel of geen urgentie krijgt. Het besluit van de urgentiecommissie ontvangt u schriftelijk. Als er medisch dossieronderzoek nodig is dan neemt de urgentiecommissie een besluit binnen vier weken nadat het advies van de arts is ontvangen.
Urgentie wordt alleen toegekend als er sprake is van een acute, zeer uitzonderlijke en dringende omstandigheden. Meer informatie vindt u in het urgentiereglement.
Bent u gescheiden, maar staat dit nog niet op het uittreksel Basis Registratie Personen? Dan vragen wij een kopie van de echtscheidingsconvenant dat door u en uw (ex)partner is ondertekend. Ook hebben wij een kopie van ‘bewijs van indiening’ van de rechtbank nodig.
Nee, dat hoeft niet maar vaak kunt u alleen urgentie aanvraag in de gemeente waar u staat ingeschreven. Dat geldt ook als u urgentie wilt aanvragen bij ons. U moet dan minimaal een jaar in Lelystad wonen en ingeschreven staan in de gemeentelijk basisadministratie.
In het aanvraagformulier voor urgentie staat aangegeven welke stukken u moet aanleveren.
Urgentie vraagt u aan bij Centrada. Als u na het doorlopen van vraag één en twee van het aanvraagformulier denkt in aanmerking te komen voor urgentie kunt u het aanvraagformulier verder invullen en met de gevraagde bewijsstukken mailen naar wonen@centrada.nl, zet u in de onderwerpregel 'urgentieaanvraag'. U mag de aanvraag ook opsturen naar de urgentiecommissie, Postbus 120, 8200 AC Lelystad
Gaan wij uw huurwoning slopen? Dan heeft u recht op vervangende woonruimte. U krijgt dan stadsurgentie.
Het aanvragen kost € 75,00. U ontvangt het bedrag niet terug als de urgentie wordt toe- of afgewezen.
Het ligt eraan wat de reden is dat u uw huurwoning niet meer kunt betalen. Leest u ook de pagina 'met spoed op zoek' voor de mogelijkheden. Om in aanmerking te komen voor een huurwoning moet u zich wel inschrijven als woningzoekende.
Nee, er is geen voorrangsregeling voor mensen die in Lelystad komen werken. U kunt zich inschrijven als woningzoekende en reageren op het woningaanbod. Leest u ook de pagina 'met spoed op zoeken naar een woning' voor tips en suggesties.
Nee, u heeft geen recht op een grotere woning. U kunt zich inschrijven als woningzoekende en reageren op het woningaanbod. Leest u ook de pagina 'met spoed op zoeken naar een woning' voor tips en suggesties.
Het ligt er aan wat de reden is dat u dakloos bent geworden. Leest u de pagina 'met spoed op zoek naar een woning' voor de mogelijkheden. Om in aanmerking te komen voor een huurwoning moet u wel ingeschreven staan als woningzoekende.